Er du interesseret i at bygge din egen langbue, så kan DFBL hjælpe med vejledning.
Vejledningen gives i forbindelse med vores værkstedsdage; du skal blot henvende dig på kursus@buemagerlauget.dk og lave en aftale om deltagelse - så sørger vi for at der er kompetent vejledning til stede, når du kommer.
Kig i vores kalender - her er alle værkstedsdage i indeværende år publiceret.

Det Fynske Buemager Laug

Det Fynske Buemager Laug

På tapetet

Skydning
04. Maj 09:30 - 12:00
Værkstedsaften
08. Maj 19:00 - 22:00
Skydning/træning/hygge
14. Maj 09:30 - 12:00
Skydning
18. Maj 09:30 - 12:00
Værkstedsaften
22. Maj 19:00 - 22:00
Skydning
02. Jun 09:30 - 12:00
Odinstævne, opstilling
07. Jun 12:00 - 18:00
Odinstævne
08. Jun 00:00
Odinstævne
09. Jun 00:00
Skydning
22. Jun 09:30 - 12:00
Skydning/træning/hygge
25. Jun 09:30 - 12:00
Foregående måned Maj 2024 Næste måned
M T O T F L S
week 18 1 2 3 4 5
week 19 6 7 8 9 10 11 12
week 20 13 14 15 16 17 18 19
week 21 20 21 22 23 24 25 26
week 22 27 28 29 30 31

Bueskydning

Foregår på vandmøllen ved Hollufgård. Adressen er:
Hollufgaardsvej 167, 5220 Odense SØ
Get_Adobe_Reader
Forum Buemageren Buemageri Fanepåsætter
Velkommen, Gæst
Username: Password: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: Fanepåsætter

Fanepåsætter 11 years 2 months ago #201

  • Birger
  • Birger's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Joomla nybegynder
  • Indlæg: 16
  • Karma: 0
Jeg har tænkt mig at købe en fanepåsætter af god kvalitet. Prisen er ikke vigtig, da vi er flere til at bruge den. Nogen forslag til en god model
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fanepåsætter 11 years 2 months ago #202

  • Peter
  • Peter's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Ekspert bruger
  • Indlæg: 93
  • Thank you received: 4
  • Karma: 2
Tjaahh...

Jeg ville da anbefale jer at anskaffe et såkaldt helical-faneapparat.
Det sørger for at vride fjeren langs med rundingen af pilen og derved får man dels en god limning og dels en smule hurtigere rotation=stabilitet - i forhold til de "lige" modeller.

Topmodellen er en bitzenburger, men jeg har haft stor glæde af en noget billigere model i plastic.
Se efter en model, man kan få en ny fane-klemme til (det er den der "slides" mest på)- som. f.eks bearpaw´s udgave.
Hellere en glad krage, end en trist påfugl.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
The following user(s) said Thank You: Birger

Sv: Fanepåsætter 11 years 2 months ago #203

  • Lars
  • Lars's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 35
  • Thank you received: 3
  • Karma: 3
Jeg har selv Bearpaw faneapparatet - både højredrejet og venstredrejet faneklemme.
Til pile med skruespidser anbefales det at benytte højredrejede faner (og dermed fjer fra højre vinge), da spidserne så ikke drejes løse ved indslaget i skiven.
Til pålimede spidser er det ligegyldigt, hvilken udførelse man anvender - men jeg kan kun tilslutte mig Peters anbefaling vedr. de snoede (helical) faneklemmer. Fanerne sidder bedre på pilen, og pileflugten forbedres væsentligt i forhold til lige monterede faner.

Bearpaws faneapparat koster ca. 50€ med en faneklemme (valgfri udførelse), ekstra klemme koster ca 11€. Dertil skal lægges fragt.

Et Bitzenburger apparat er fremstillet i aluminium (Bearpaw i (god) plast) - men koster også væsentligt mere (65£ hos www.merlinarchery.co.uk - som faktisk også fører Bearpaw til 27£). Indkøb i England og Tyskland pålægges ikke told og andre gebyrer (men dog moms/VAT). Det er min erfaring at varer fra England kommer hurtigt frem.

Jeg benytter vandbaseret lak til mine pile, og alm. Loctite 10 sek. lim til fanerne - jeg har endnu til gode at se en fane falde af - og jeg har skudt tusindvis af skud med mine pile.

-- Lars
->>>>
>
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
The following user(s) said Thank You: Birger
  • Side:
  • 1
Time to create page: 0.420 seconds
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack