Er du interesseret i at bygge din egen langbue, så kan DFBL hjælpe med vejledning.
Vejledningen gives i forbindelse med vores værkstedsdage; du skal blot henvende dig på kursus@buemagerlauget.dk og lave en aftale om deltagelse - så sørger vi for at der er kompetent vejledning til stede, når du kommer.
Kig i vores kalender - her er alle værkstedsdage i indeværende år publiceret.

Det Fynske Buemager Laug

Det Fynske Buemager Laug

På tapetet

Skydning/træning/hygge
14. Maj 09:30 - 12:00
Skydning
18. Maj 09:30 - 12:00
Værkstedsaften
22. Maj 19:00 - 22:00
Skydning
02. Jun 09:30 - 12:00
Odinstævne, opstilling
07. Jun 12:00 - 18:00
Odinstævne
08. Jun 00:00
Odinstævne
09. Jun 00:00
Skydning
22. Jun 09:30 - 12:00
Skydning/træning/hygge
25. Jun 09:30 - 12:00
Foregående måned Maj 2024 Næste måned
M T O T F L S
week 18 1 2 3 4 5
week 19 6 7 8 9 10 11 12
week 20 13 14 15 16 17 18 19
week 21 20 21 22 23 24 25 26
week 22 27 28 29 30 31

Bueskydning

Foregår på vandmøllen ved Hollufgård. Adressen er:
Hollufgaardsvej 167, 5220 Odense SØ
Get_Adobe_Reader
Velkommen, Gæst
Username: Password: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: faner

faner 13 years 1 month ago #15

  • Peter
  • Peter's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Ekspert bruger
  • Indlæg: 93
  • Thank you received: 4
  • Karma: 2
Hej...

Hvor meget fane skal der bruges til at styre en pil ?
Er der nogen der har erfaringer med 3" kontra 4" eller 5" ?
Hellere en glad krage, end en trist påfugl.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: faner 13 years 1 month ago #18

  • Lars
  • Lars's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 35
  • Thank you received: 3
  • Karma: 3
Jeg startede for 11 år siden med 2½", siden 4" - i alle tilfælde monteret vha. en lige klemme på faneapparatet, men vinklet så meget, det kunne lade sig gøre.
Senest har jeg lavet nogle pile med 5" faner, monteret med helical klemme på faneapparatet - og de pile flyver markant bedre end de tidligere. Noget skal måske tilskrives en højere spine (måske mere passende til buen). Når jeg først får fundet det korrekte nock-punkt, så bliver det godt.
I litteraturen anbefales det at benytte 5" faner til broadheads.
Jeg har prøvet både parabolsk og shield udformning - det er min erfaring, at de parabolske er væsentligt mindre støjende end shield fanerne - det kan måske have betydning ved jagt? - til alm. skydning er det underordnet.
Jeg vil anbefale 4" eller 5" parabolsk, og helical monteret (højredrejet klemme til højre vinge fjer).

Jeg har købt et Bearpaw faneapparat (Bitzenburger look-alike), klemmerne udført i plastic, holderen i stål - men det virker som om det er en god kvalitet. Nemt at bruge, kan bruges til 3, 4 eller 6 faner. Og så koster det under det halve af, hvad et Bitzenburger koster.

/Lars
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: faner 13 years 1 month ago #22

  • Adam
  • Adam's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Joomla nybegynder
  • Indlæg: 4
  • Thank you received: 1
  • Karma: 0
Hej jeg startede med 4" monteret lige men skiftede ret hurtigt til 4" helical. og året efter var det 5" helical og bortset fra et forsøg sidste år med 5,5" high cut og stadig helical. de 5,5" var ret store i øvrigt hjemmelavede og på grænsen til fluflu men de har en tendens til at være ustabile, jeg prøvede dem så med 115gr. spidser det var 125 der var slebet ned det var ligesom det passede bedre men så var spine måske i underkanten. det er sgu. en jungle jeg vælger 5 eller 5,5 heli igen og så balance vejer jeg skafterne så de vejer det samme og balancere ens. måske det hjælper på min æbleskydning:woohoo:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: faner 13 years 1 month ago #23

  • Peter
  • Peter's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Ekspert bruger
  • Indlæg: 93
  • Thank you received: 4
  • Karma: 2
Hej...

ok jeg bliver nok ved med at bruge 4" shield helical til mine korte pile med 70 gr. spidser :cheer:
Hellere en glad krage, end en trist påfugl.
Sidste redigering: 13 years 1 month ago af Peter.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: faner 13 years 1 month ago #26

  • Olaf
  • Olaf's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Joomla nybegynder
  • Indlæg: 10
  • Karma: 0
Hej

Jeg har næsten altid brugt 5" parabol sat lidt skråt på, bortset fra når jeg selv skærer fanerne så kan de godt være lidt anderledes alt efter hvad jeg lige synes på tidspunktet.
Til almindelige skive skydnings spidser er 4" sikkert rigeligt.Til jagt spidser bruger jeg 5" helical 3 stk.Jeg har eksperimenteret med 4 faner men kan ikke se den store forskel .

Olaf
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: faner 13 years 1 month ago #27

  • Lars
  • Lars's Avatar
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 35
  • Thank you received: 3
  • Karma: 3
@ Peter
Du skal nok lige være opmærksom på, at FITA stiller krav om minimum 125 grain spidser for herrer til bl.a. 3D skydning - hvis du skulle have ambitioner om at deltage i andet end hyggestævner såsom Lejrejagten ...

/Lars
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.300 seconds
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack